Ogólnopolski Konkurs "Cześć, Europo!"
Dodane przez admin dnia 24/06/2020 00:00

 „Cześć, Europo!” to ogólnopolski konkurs dla uczniów szkół podstawowych, którego celem było spopularyzowanie wśród młodych wiedzy o Europie i Unii Europejskiej.

Konkurs został zorganizowany przez stowarzyszenia „Młodzi dla Europy” oraz „Yes Youth Can”, których głównym celem jest wspieranie obywatelskiego zaangażowania młodzieży oraz propagowanie europejskich wartości. Inicjatywę tę wsparły Polska Fundacja im. Roberta Schumana oraz Miasto i Gmina Buk.

Głównym zadaniem drużyn uczniowskich było zaplanowanie i przeprowadzenie w swojej okolicy (szkole, świetlicy, osiedlu) akcji, dzięki której rówieśnicy mogliby dowiedzieć się czegoś o Europie lub Unii Europejskiej.

My uczniowie klasy VIII Wiktor Wybraniec, Kamil Wybraniec i Michał Wójcik stwierdziliśmy, że ten konkurs będzie dla nas bardzo ciekawym doświadczeniem, dlatego postanowiliśmy do niego przystąpić.  

Informację o konkursie otrzymaliśmy 14 stycznia. Jeszcze tego samego dnia, a właściwie to już na kolejnej przerwie, utworzyliśmy trzyosobowy zespół. Warto wspomnieć, że nie jest to skład całkowicie  przypadkowy, gdyż wszyscy nawzajem siebie uzupełniamy, a dzięki temu mogliśmy rozdzielać zadania zgodnie ze swoimi umiejętnościami i zainteresowaniami.

Na początku sprawozdania chcieliśmy się krótko zaprezentować.

Kamil Wybraniec fascynuje się informatyką. Jest w tym naprawdę dobry, ma też różne osiągnięcia w tej dziedzinie, między innymi w zeszłym roku jako jedyny z całego województwa małopolskiego dostał się do finału ogólnopolskiego konkursu programowania w Szczecinie. Głównym zadaniem Kamila w naszym przedsięwzięciu było kontrolowanie naszego projektu od strony technicznej oraz montaż filmu.

Wiktor Wybraniec interesuje się geografią, warto wspomnieć, że uzyskał w tym roku tytuł finalisty Małopolskiego Konkursu Geograficznego, który jest organizowany przez Kuratorium Oświaty w Krakowie. Obszerna wiedza Wiktora okazała się bardzo przydatna podczas układania pytania do quizu oraz w czasie przygotowywania prezentacji i przedstawiania informacji o Europie i UE uczniom naszej szkoły.

Michał Wójcik jest osobą wyróżniającą się dużą charyzmą oraz pewnością siebie. Dlatego to on przeprowadzał sondę w naszej szkole. Poza tym  zadaniem Michała było dokumentowanie naszych działań, ponieważ nagrywanie filmów i fotografowanie to jedno z jego zainteresowań.

„Europa w zasięgu ręki” to tytuł naszego projektu, na który składają się wszystkie działania podejmowane przez nas w celu rozpowszechnienia wiedzy o Europie i Unii Europejskiej w naszej okolicy. Wybrane przez nas hasło miało za zadanie uświadomić jak największej liczbie osób, że cała Europa jest dla nas otwarta i potrzeba jedynie naszych chęci, by ją poznać.

W naszych działaniach skupiliśmy się głównie na przekazaniu wiedzy o Europie i Unii Europejskiej kolegom i koleżankom z naszej szkoły. Projekt ten składał się z kilku części.

Pierwszą z nich było przeprowadzenie sondażu. Na to działanie poświeciliśmy kilka dni lutego. Badanie to miało na celu poznanie opinii uczniów oraz ludzi dorosłych odwiedzających szkołę na tematy związane z UE, które często podlegają dyskusji. Prowadzący sondę, Michał Wójcik zadał również kilka pytań odnośnie „euromitów” oraz Europy.

W ostatnim tygodniu lutego przygotowaliśmy coś dla najmłodszych uczniów. Była to prezentacja dotycząca podstawowych informacji o Europie. Szczególnie skupiliśmy się na przedstawieniu sąsiadów Polski. Na koniec zaprezentowaliśmy grę edukacyjną w wersji komputerowej, która polegała na szukaniu przez uczestników wśród odwróconych kart par flag europejskich - przypominała ona znane nam „memory”. Zdecydowanie mogliśmy stwierdzić, że gra przypadła naszym młodszym koleżankom i kolegom do gustu, zwłaszcza że przygotowaliśmy słodkie nagrody dla najbardziej aktywnych uczestników zabawy. Naszym celem było pokazanie najmłodszym uczniom, że można ucząc się, świetnie się bawić.

Na 5 marca zaplanowaliśmy coś specjalnego. Zdecydowanie było to nasze największe przedsięwzięcie w tym projekcie i wymagało najwięcej pracy oraz przygotowań. Stwierdziliśmy, że powinniśmy zorganizować quiz o Europie i Unii Europejskiej, ponieważ jest to jeden z lepszych znanych nam sposobów na wzbogacenie wiedzy uczniów o te zagadnienia. Przygotowania rozpoczęliśmy od ułożenia pytań. Były one bardzo urozmaicone i podyktowane częściowo wynikami przeprowadzonej sondy. Dotyczyły historii, polityki, rolnictwa, turystyki, oraz kuchni regionalnej niektórych państw oraz UE. W sumie stworzyliśmy bazę 80 pytań. Stwierdziliśmy, że quiz przeprowadzony z wykorzystaniem technologii komputerowej zyska na atrakcyjności i wyzwoli wiele emocji w czasie rywalizacji. Dlatego też naszym następnym krokiem było przygotowanie w Scratchu całego programu, na którym utworzyliśmy i zaprojektowaliśmy główny ekran z pytaniami, zegarem odmierzającym czas oraz zakryte poprawne odpowiedzi. Podczas quizu był on wyświetlany na głównej tablicy przez rzutnik. Oprócz tego stworzyliśmy program do bocznych monitorów, który umożliwił wyświetlanie liczby zdobytych punktów oraz ilość zachowanych szans przez poszczególne drużyny. Stwierdziliśmy, że aby wyrównać szanse wszystkich drużyn w rywalizacji, wyświetlimy prezentację, w której zawrzemy odpowiedzi na większość pytań quizu. To zmusiło uczestników do  słuchania i oglądania prezentacji w skupieniu. W quizie uczestniczyły 4 drużyny z klas 5-8, po 5 zawodników w każdej z nich.

Głównym prowadzącym quizu był Kamil, który nadzorował, dodawał punkty oraz odbierał szanse jednym komputerem dzięki połączeniu z internetem czterech pozostałych komputerów. Quiz wzbudził więcej emocji niż się spodziewaliśmy - walka była zacięta i trwała do samego końca. Główny bój stoczyli ze sobą przedstawiciele klas szóstej i siódmej. Ostatecznie jednak triumfowali uczniowie młodsi, którzy zdobyli zasłużoną nagrodę. Każda drużyna otrzymała zaprojektowany specjalnie na tę okazję dyplom pamiątkowy.

Niestety nie udało nam zrealizować wszystkich zaplanowanych działań naszego projektu przez sytuację, jaka wystąpiła w ostatnim czasie w naszym kraju i na świecie. Zawieszenie zajęć w szkole uniemożliwiło przygotowanie  gazetki ściennej na korytarzu szkolnym na temat Unii Europejskiej. To działanie miało pogłębić i utrwalić wiedzę o UE wśród naszych uczniów, ale również upowszechnić ją wśród mieszkańców naszej miejscowości – głownie rodziców, zwłaszcza że w marcu było zaplanowane spotkanie wywiadowcze. Poza tym naszym zamiarem było zakończenie filmu na jej tle. Chcieliśmy na koniec wypowiedzieć tytuł konkursu: „CZEŚĆ, EUROPO!” w różnych językach, co miało dać naszemu filmikowi ciekawy akcent na końcu. Niestety te działania pozostały jedynie w sferze naszych planów.

Wierzymy, że nasz projekt: „Europa w zasięgu ręki” wszystkim się podobał. Wymagał on od nas wiele pracy i czasu, lecz było warto. To całkiem nowe doświadczenie nauczyło nas wiele nowych rzeczy, nie tylko o Europie i Unii Europejskiej, lecz także na temat spraw technicznych i informatycznych, szczególnie podczas przygotowań do quizu i montowania filmu. Dużo też dowiedzieliśmy się o samych sobie. A najważniejszy cel - wzbogacenie wiedzy o Europie i Unii Europejskiej wśród naszych rówieśników - został osiągnięty. Chcieliśmy naszą wiedzę przekazać w jak najciekawszy sposób i mamy nadzieję, że uczniowie naszej szkoły w przyszłych latach również przystąpią do tego konkursu, inspirując się naszymi działaniami. Dlatego też pełni radości i zadowolenia przedstawiamy dorobek naszych działań. Udział w projekcie przyniósł nam wiele satysfakcji, z niecierpliwością oczekujemy na rozstrzygnięcie konkursu.

Wszystkim, którzy nam pomagali w realizacji tego przedsięwzięcia serdecznie dziękujemy.

Opracowali:

Wiktor Wybraniec, Kamil Wybraniec, Michał Wójcik

Ling do relacji z projektu

https://drive.google.com/file/d/1OJN8bGe-QsHMxGebPfShlfNg0rIkRVQb/view?usp=sharing